Nieuws

150 kinderen volgen interactief college over 'De ademhaling van de Aarde'

article_published_on_label
20 oktober 2021

Op woensdag 13 oktober vond de Kinderuniversiteit 2021 plaats met als thema 'De ademhaling van de Aarde'. Onder leiding van professor Wouter Peters en Ingrid Luijkx van de vakgroep Meteorologie en Luchtkwaliteit hebben 150 kinderen een interactief college gevolgd en proefjes gedaan om zo alles te weten te komen over de koolstofkringloop!

'Maar wat gebeurt er met al het CO2 in de lucht?’ en ‘Hoe kunnen kinderen zorgen voor minder uitstoot?'

Slimme vragen zoals ‘Maar wat gebeurt er met al het CO2 in de lucht?’, ‘'Kunnen de bossen en de oceanen ons helpen tegen klimaatverandering?'' en ‘’Hoe kunnen kinderen zorgen voor minder uitstoot?’’ werden vooraf door de kinderen ingestuurd. Tijdens het college werden deze vragen allenmaal beantwoord. 

Afwisselende proefjes

Maar er werd zeker niet alleen maar geluisterd tijdens de Kinderuniversiteit! Er werden verschillende proefjes gedaan en spellen gespeeld om te ontdekken hoe alles nu precies werkt.

Spel: Koolstofkringloop

Om de kinderen kennis te laten maken met de koolstofkringloop werd het Koolstofspel gespeeld. Ingedeeld in teams (oceaan, biosfeer en fossiel) veranderden de kinderen zelf in CO2 moleculen die door de atmosfeer zweefden. Dit werd van bovenaf mooi vastgelegd door een drone!

Experiment: De Biosfeer

Om beter te begrijpen wat de rol is van planten (biosfeer) op de aarde werden er sensormetingen uitgevoerd bij planten, die met een plastic zak om zich heen, al even onder een lamp hadden gestaan. Na de tweede meting ca. 5 minuten later zien ze dat het CO2 niveau lager is geworden omdat de planten dit opnemen met behulp van licht (en dit dus omzetten in zuurstof).

Experiment: Fossiele Brandstof

Om uit te leggen wat de rol van verbranding is in de koolstofkringloop, werd er gewerkt met brandende fakkels die symbool stonden voor fabrieken die CO2 uitstoten. Met fijnstof-meters konden de kinderen de roetdeeltjes meten en was het zichtbaar wat uitstoot nu eigenlijk is.

Experiment: Oceaan

Ook werden de lab-jassen aangetrokken voor een experiment met water en krijtjes om via zuurtegraadmetingen aan te tonen waarom extra CO2 in oceanen schadelijk is.

De kinderen hebben geleerd dat ze samen ook veel kunnen doen om de CO2-uitstoot helpen te verminderen.


Na afloop van de Kinderuniversiteit hebben de kinderen op onderzoekende en spelende wijze veel geleerd over de koolstofkringloop en dat ze samen ook veel kunnen doen om de CO2-uitstoot helpen te verminderen. De diploma’s zijn dan ook welverdiend mee naar huis gegaan!

Diploma.jpg

Dankzij de hulp van de Pabo-studenten van de CHE-Ede liep de organisatie van deze dag op rolletjes!

Welke wetenschappers deden mee?

Met dank aan deze wetenschappers hebben de kinderen veel ontdekt over de koolstofkringloop!