Sensorisch: Heb jij de smaak te pakken? (10-14 project)

8 lesuren, geschikt voor de 1e en 2e klas.

Het lesmateriaal "Heb jij de smaak te pakken?" is ontworpen voor groep 7 en 8 van de basisschool en leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. In deze lessenserie, bestaande uit 8 lessen, duiken de leerlingen in de wereld van sensoriek en sensorisch onderzoek, door een combinatie van theorie, experimenten en het opzetten en uitvoeren van een eigen onderzoek. Hierdoor zullen de leerlingen kennis opdoen over hoe onze zintuigen allemaal samenwerken om ons de meest optimale beleving van ons eten te geven, maar verwerven ze ook vaardigheden in, onder andere, het opzoeken van informatie, opzetten van een eigen experiment en de relatie tussen voeding en gezondheid.

Kerndoelen:

VO Kerndoel 1: De leerling leert zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken.
VO Kerndoel 5: De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
VO Kerndoel 6: De leerling leert deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep.
VO Kerndoel 7: De leerling leert een mondelinge presentatie te geven.
VO Kerndoel 20: De leerling leert alleen en in samenwerking met anderen in praktische situaties wiskunde te herkennen en te gebruiken om problemen op te lossen
VO Kerndoel 25: De leerling leert informele notaties, schematische voorstellingen, tabellen, grafieken en formules te gebruiken om greep te krijgen op verbanden tussen grootheden en variabelen.
VO Kerndoel 27: De leerling leert gegevens systematisch te beschrijven, ordenen en visualiseren en leert gegevens, representaties en conclusies kritisch te beoordelen.
VO Kerndoel 28: De leerling leert vragen over natuurwetenschappelijke, technologische en zorggerelateerde onderwerpen om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren.
VO Kerndoel 29: De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.
VO Kerndoel 31: De leerling leert o.a. door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.
VO Kerndoel 34: De leerling leert hoofdzaken te begrijpen van bouw en functie van het menselijk lichaam, verbanden te leggen met het bevorderen van lichamelijke en psychische gezondheid, en daarin een eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Auteurs

Leendert Verduijn - Corlaer College, Nijkerk

Team Wageningen Pre-University