Project

Lesmodule Global Food Security

Doel van het project is de ontwikkeling van een lesmodule om de brede kennis over voedselzekerheid en duurzame ontwikkeling van het Wageningen UR Centre of Sustainable Development & Food Security ook op toegepast HBO niveau te kunnen benutten. Het lesmateriaal wordt samen met het lectoraat Duurzame Wereldvoedselvoorziening van Hogeschool Has Den Bosch ontwikkeld.

In verschillende HAS opleidingen, van tuin- en akkerbouw tot aan voedingsmiddelentechnologie, zullen elementen uit die te ontwikkelen module benut worden.

Aanpak en resultaten

Het lesmateriaal wordt ontwikkeld in een PowerPoint presentatievorm, dat is ingevoerd binnen het onderwijs van HAS Den Bosch. Het grafische materiaal wordt door HAS-studenten vanuit verschillende studierichtingen op didactische kwaliteiten en begrijpelijkheid geëvalueerd.

In het lesmateriaal wordt ingegaan op de vraagzijde (ontwikkeling wereldbevolking, veranderende dieetpatronen, behoefte aan bio-brandstoffen/grondstoffen) en anderzijds de aanbodzijde (agrarische productieniveaus, beschikbaarheid water en meststoffen, klimaatsverandering, bodemdegradatie). Onderliggende bio-fysische processen van cel- tot veldniveau vormen de basis om productieniveaus te kwantificeren in relatie tot heersende productieomstandigheden en benodigde hoeveelheid hulpbronnen (water, nutriënten, energie). Afhankelijk van de (toekomstige) behoefte aan agrarische producten (aard & volume) kunnen effecten van keuzes inzichtelijk worden gemaakt, zoals aantal te voeden monden middels ‘biologische landbouw’ en de concurrentie tussen food en non-food producten.

De opbouw in diverse hoofdstukken biedt docenten eenvoudig de mogelijkheid een selectie te maken toegesneden per studierichting. Daarnaast kan aan de hand van een reeks van op elkaar afgestemde beelddiagrammen per onderwerp de mate van verdieping (uitleg onderliggende principes) dan wel verbreding (toepassing naar de praktijk) door de docent bepaald worden of middels zelfstudie aan de student worden overgelaten. De ‘open’ PowerPoint structuur biedt docenten de mogelijkheid om naar eigen inzicht extra informatie ter illustratie toe te voegen.

Evaluatie resultaten worden ook gebruikt voor verdere digitale ontsluiting ten behoeve van toekomstige ‘distance learning’ programma’s.

Hoofdstuk-opbouw

General introduction


Biophysic basics

  • Water limitation
  • Nutrients limitation
  • weeds, pests diseases
  • animal production

Scaling up to world level

  • global agricultural production

Demand issues

  • Food quantity, quality
  • bio-fuel
  • bio-based resources

 Supply issues

  • climate change
  • soil degradation
  • resource potential

Research agenda

  • boosting resource use efficiency
  • resource recycling
  • bio-energy alternatives

Op basis van ervaringen met het nieuwe onderwijsmateriaal binnen de HAS Den Bosch, zal het lesmateriaal ook verspreid worden op andere HAS locaties (CAH Dronten, Hall-Larenstein Wageningen, InHolland Delft).