Eind in zicht

Nog precies 1 week en dan vlieg ik alweer met het vliegtuig naar Nederland. Vrijdag 12 juni heb ik mijn laatste tentamen, dan blijf ik nog dat weekend hier en die maandag vlieg ik terug. Als ik terug kom wordt het weer een hectische tijd: Hertentamen en thesis inleveren en presenteren. Maar hopelijk heb ik dan wel eindelijk mijn bachelor binnen!

De laatste tijd heb ik veel gedaan, zoals een weekendje Noordkaap. Vanaf hier is dat natuurlijk niet zo ver meer en voor een studentenprijsje ben je er binnen 12 uur met een super luxe boot met jacuzzi! Dus de heenreis hebben we (ik en een Duits meisje die ik hier ontmoet heb, Melina) vooral in de jacuzzi doorgebracht. Maar de terugreis zijn we nog wat andere kleine dorpjes wezen bekijken, omdat het een hop-on-hop-off boot is die nog een stuk of 4 keer stopt voordat hij de Noordkaap bereikt. Toen we aankwamen bij de Noordkaap (de boot stopt in Honnigsvag en dan is het nog 24 km naar de Noordkaap zelf) kwamen we erachter dat er maar 1 keer per dag bussen naar de Noordkaap vertrokken, dus namen we een taxi om daar te komen. Gelukkig was het mooi weer en bleek de taxi nog niet eens zo'n heel duur alternatief te zijn. Natuurlijk zijn we op de foto gegaan met de bekende globe (zie foto) en hebben we erg genoten van de omgeving daar, met veel rendieren. Na een nachtje in een hostel door te hebben gebracht gingen we de volgende ochtend vroeg weer terug met een oude boot (uit 1964!), dat was ook wel leuk voor de afwisseling! Ook hebben we op die boot orka's kunnen spotten!

Ook heb ik samen met Melina voor een lang weekend (van donderdagochtend tot zondagavond) Oslo bezocht! Dit hebben we niet per boot gedaan maar met het vliegtuig. In Oslo verkopen ze een Oslo-pas, waarmee je voor ongeveer 50 euro voor 3 dagen alle musea kan binnenkomen en al het openbaar vervoer kan gebruiken. Ik heb nog nooit zoveel musea bezocht in zo'n korte tijd, van een historisch museum tot een reptielenmuseum en van een groot Viking schip tot aan schilderijen van Edvard Munch en van Gogh. Ook dit weekend hadden we schitterend weer, dus konden we volop genieten. Het openlucht museum Volksmuseum vond ik het leukste van allemaal, omdat je daar tussen de oude huisjes, winkeltjes en boerderijtjes inloopt, en zo echt een goed beeld krijgt hoe het leven in Oslo vroeger was. Er liepen zelfs acteurs rond die bijvoorbeeld in een huisje eten stonden te koken! Daarnaast was het die zondag 17 mei, wat de grootste nationale feestdag is in Noorwegen. Iedereen hangt dan de vlag uit en gaat de straat op in traditionele kledij. Ook is er een grote optocht van alle scholen, waarin hele orkesten meelopen en majorettes. Overal waar je keek liepen mensen! Gelukkig vonden wij een exclusief plekje (waar een onbekende vrouw ons kaarten voor gaf), zodat we recht tegenover de koninklijke familie stonden voor het paleis! Kortom: Oslo was een onvergetelijke ervaring en ik zou iedereen aanraden deze stad een keer te bezoeken!

Van 6 tot 11 mei zijn mijn ouders nog langs geweest om te kijken hoe mijn leven hier is en wat Tromsø allemaal te bieden heeft. Dankzij deze gezellige tijd heb ik veel barretjes en restaurantjes een keer van binnen bekeken dan van de buitenkant. Ook hadden we een auto gehuurd, waardoor we door de omgeving konden rondrijden, hierdoor heb ik weer een hoop nieuwe plekken gezien in de omgeving!

Momenteel ben ik erg druk met tentamens maken... Tentamens worden hier vaak oraal afgenomen, wat betekent dat je recht tegenover de docent van het vak zit (met nog een toehoorder ernaast) en je face-to-face in je best Engels een half uur lang vragen moet beantwoorden. Dit was totaal nieuw voor me, dus ik was best zenuwachtig, maar dit is best goed gegaan. Over 5 dagen mijn laatste tentamen (dit keer wel een geschreven tentamen) en dan is deze stress ook weer voorbij. Het is jammer om binnen te moeten zitten leren, terwijl het eindelijk zonnig is buiten, maar het is niet anders.

Tot over een week Wageningen!