Nieuws

Leden smaakpanels WUR werken aan smaakervaring

article_published_on_label
10 juli 2023

Veredelaars en telers van groenten en fruit willen zeker weten dat hun producten een onderscheidende smaak hebben. Daarom doet de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research onderzoek met hulp van een consumentenpanel en verschillende sensorische panels. Met trainingen en een jaarlijkse bijeenkomst zorgt WUR ervoor dat de smaakervaring van de deelnemers van deze panels op peil blijft. Zo vertelde dit jaar een sensorisch medewerkster van een grote snoepfabrikant welke rol smaakonderzoek speelt in de ontwikkeling van snoep.

Consumentenpanel

Tientallen keren per jaar worden op de onderzoekslocatie van WUR in Bleiswijk onderzoek gedaan naar de smaak van groenten en fruit. Dat gebeurt onder meer door verschillende panels. Het consumentenpanel bestaat uit circa 250 leden en beoordeelt de aangenaamheid van een product. Daarnaast zijn er enkele sensorische panels: deze sensorische panelleden letten op specifieke smaken die voor kunnen komen in een product.

De leden van de sensorische panels volgen een aantal maal per jaar specifieke product trainingen om zo de kwaliteit van het sensorisch panel hoog te houden. Tijdens zo’n training wordt dieper ingegaan op de mogelijke attributen van de smaak, de textuur en het mondgevoel van het product. Zo kunnen sommige producten ‘muf’ proeven, als aardappelschillen. En andere producten hebben juist iets ‘groens’, als bladgroen of onrijpe vruchten. Tijdens de trainingen leren de panelleden van elkaar, over hoe ze de smaak kunnen herkennen en beschrijven. Tijdens de trainingen is veel ruimte voor interactie tussen de panelleden.

Sensorische test naar de smaak van bier
Sensorische test naar de smaak van bier

Daarnaast organiseert WUR een keer per jaar een speciale bijeenkomst voor alle panelleden. Dit jaar werd deze bijeenkomst bezocht door zo’n 100 panelleden van het panel. Een smaakexpert van snoepfabrikant Perfetti Van Melle vertelde hoe het smaakonderzoek eruit ziet in de ontwikkeling van snoepgoed zoals Mentos en Fruittella. Daarnaast deden panelleden sensorische testjes naar de smaak van bier met 0.0% en 5% alcohol, visuele en smaak aspect van snoep en de zachtheid van handdoekjes gewassen met en zonder wasverzachter. Doel was dat de panelleden zo meer leren over welke andere onderzoeken naar ervaringen mogelijk zijn op het gebied van sensorisch onderzoek, naast de groenten en fruit die zij normaal gesproken proeven.

Test naar de zachtheid van handdoekjes
Test naar de zachtheid van handdoekjes

Nieuwe panelleden gezocht

WUR zoekt nieuwe leden voor het consumentenpanel. Als deelnemer krijgt u – afhankelijk van het seizoen – eens per 1 tot 3 weken een oproep voor een smaaktest. Daarnaast is er een keer per jaar een gezellige en informatieve avond voor leden van het smaakpanel. Lees hier meer informatie en meldt u aan.