Nieuws

Infrarood voorspelt smaakbeleving consument van aardbei

article_published_on_label
13 juli 2023

Soms wil een veredelaar of teler snel weten of bijvoorbeeld een aardbei de consument zal aanspreken. Dan is een consumentenpanel niet de ideale oplossing: het vergt relatief veel tijd en organisatie. De Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research onderzoekt of het mogelijk is om smaak niet-destructief te voorspellen met behulp van spectraal licht en datamodellen.

De smaak van een product wordt bepaald door verschillende parameters, zoals het brixgehalte, stevigheid, zuurgraad en sappigheid van een product. Deze eigenschappen kunnen worden gemeten door bijvoorbeeld een aardbei in een laboratorium te onderzoeken. Maar dit proces is arbeidsintensief en tijdrovend. Daarom zoekt WUR naar een methode om de smaakbeleving van de consument op een niet-destructieve manier te voorspellen.

Hiervoor ontwikkelt WUR samen met vier partners (veredelingsbedrijf Fresh Forward, aardbeienteler Brookberries, logistiek bedrijf Bakker Barendrecht en IT-bedrijf OneThird) een model op basis van spectraal licht, consumentenpanels en laboratoriumonderzoek. Een nabij-infraroodsensor wordt gebruikt om de spectrale informatie van verschillende aardbeienrassen te verzamelen. De leden van het consumentenpanel van WUR geven deze rassen een smaakscore tussen de 0 en 100. En in het laboratorium onderzoekt WUR de fysieke samenstelling van de aardbeien.

Voorspellen smaakbeleving zonder te proeven

Door deze metingen te combineren wil WUR een model bouwen dat de smaakervaring van een aardbei door de consument kan voorspellen. Hierdoor zou de smaak van het product snel kunnen worden voorspeld, zonder dat het fruit eerst naar het laboratorium of een consumentenpanel moet. Het hebben van een snelle en objectieve methode om de voorkeur te voorspellen, kan veel belanghebbenden in de toeleveringsketen helpen. Een teler kan bijvoorbeeld kijken welke aardbeien geschikt zijn om te oogsten of te verpakken voor een bepaalde klant.

Het onderzoek is een vierjarige PPS-samenwerking en loopt af in 2024. Het komende jaar wordt het nu ontwikkelde model getoetst op robuustheid en betrouwbaarheid en worden mogelijkheden voor verdere implementatie verkend. Het project wordt gefinancierd door WUR, Fresh Forward, Brookberries, OneThird, Bakker Barendrecht en Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.