Voedingsadvies op maat

In Nederland hebben steeds meer mensen obesitas, suikerziekte of andere welvaartsziekten die samenhangen met de leefstijl. De meeste voedingsadviezen om het risico op dergelijke ziekten te verminderen, zoals van het Voedingscentrum, gelden voor grote groepen mensen, bijvoorbeeld alle mannen in een bepaalde leeftijdscategorie, of alle zwangere vrouwen. “Mensen krijgen het advies: eet meer vezels en minder verzadigd vet. Personalised nutrition gaat veel verder en werkt zo’n advies voor mensen persoonlijk uit. Zo kunnen er ook sporten worden aangeraden die bij die persoon passen”, legt consumentenonderzoeker bij het LEI Amber Ronteltap uit.

Haalbaar

Gezonde voeding is voor iedereen anders. Dat is het uitgangspunt van personalised nutrition, op het individu afgestemde voeding. Voor voedingsadvies op maat worden naast lichamelijke verschillen ook verschillen in karakter, gewoonten, sociale omgeving en de financiële situatie meegenomen. “Al deze factoren samen bepalen wat gezond en haalbaar is voor iemand. Niet alleen vitaminen zijn belangrijk, maar ook of je gelukkig wordt van hetgeen je eet”, schetst Ronteltap.  “Stel dat je eens in de twee weken friet met een kroket eet en je wordt daar dolgelukkig van, dan is dat niet perse gezond. Maar als je dat jezelf ontzegt, ga je vervolgens misschien iedere dag koekjes eten om dat te compenseren.”
Bedrijven als Nestlé, Unilever en Friesland Campina tonen interesse in personalised nutrition, merkt Ronteltap. Het laatste decennium spelen bedrijven sowieso meer in op de behoeften van de consument, om meer klantenbinding en loyaliteit te creëren. De snelle ontwikkelingen in de informatietechnologie maken dit ook mogelijk.

App

Het LEI doet mee aan een publiekprivaat samenwerkingsverband, Intelligent Consumer Systems, dat de mogelijkheden voor personalised nutrition met behulp van ict verkent. Supermarktketen Jumbo, Sodexo, het Voedingscentrum, Stichting Voedselallergie, enkele ict-bedrijven en Food & Biobased Research van Wageningen UR doen ook mee. Ronteltap: “Het blijkt lastig om te bepalen wat je allemaal van iemand moet weten om echt goede adviezen te geven.” Bovendien moeten, met zoveel persoonlijke data over mensen, de risico’s op privacyschending goed zijn afgedekt.

Er is onder meer een app ontwikkeld voor mensen met een voedselallergie: de Allergiechecker. Als je daarin een persoonlijk profiel aanmaakt en vervolgens met je smartphone een product in de supermarkt scant, kun je onmiddellijk zien of het voor jou geschikt is. “Allergische consumenten zitten hier echt op te wachten”, benadrukt de onderzoeker.

Preventie

Ondanks de belangstelling voor personalised nutrition, is de financiering nog wel een punt. Het LEI doet mee aan het grote Europees onderzoeksproject Food4Me, dat onder meer zoekt naar levensvatbare businessmodellen. Ronteltap: “Mogelijke opties zijn bijvoorbeeld advisering vanuit zorgcentra in de wijken en advisering betaald door de werkgever of zorgverzekeraar.”

De scheiding tussen de medische wereld en de voedingswereld moet nog wel worden beslecht. Deze onderverdeling zie je terug in de topsectoren van de Nederlandse overheid, met Life Sciences & Health aan de ene en Agri&Food aan de andere kant. “Gevraagd wat belangrijk is in het leven, plaatsen mensen gezondheid altijd in de top drie. Maar preventie, helemaal middels voeding, is altijd een ondergeschoven kind geweest in het volksgezondheidsbeleid in Nederland. Personalised nutrition kan een ommezwaai betekenen”, meent Ronteltap.